Sider

fredag 29. juli 2011

Gi blod

I følge hjemmesiden til blodbanken GiBlod.no har det meldt seg 56 nye blodgivere i dag. Hittil i år har Norge fått 9317 nye rekrutter,  over 2000 av de har meldt seg den siste uka som en følge av terror angrepet. Blodbbankene har som mål å verve 30 000 nye bloidgivere før årsskiftet, så det er fortsatt lmange igjen før målet er nådd. Husk at det er ikke bare i ekstreme tider vi trenger blod, vi må ikke glemme de "små" tragediene som rammer mennesker og familier hver dag som også trenger vår hjelp!

Blod kan ikke fremstilles kunstig eller kjøpes for penger, der for er det så ekstra viktig  at alle friske mennesker stiller opp og hjelper til å redde liv. Viste du at under enkelte operasjoner kan en pasient trenge opp til 200 poser med blod? Også trafikkulykker krever mye. Det finnes mennesker med blodsykdommer, kreftsykdommer, brannskadede og for ikke å snakke om fødende kvinner og nyfødte barn som kan reddes av blodoverføring! En alvorlig forbrennelse kan faktisk kreve blod fra 100 blodgivere for å overleve. Når vi da vet at en blodgiver kan gi en pose blod hver 3. måned er regnestykke enkelt. Vi trenger flere blodgivere - Blod redder liv !





Jeg er nettopp ferdig med de 12 månedenes karantene som er nødvendig etter en fødsel, men var usikker på om jeg kunne fortsette å gi blod pga av en stoffskiftesykdom  jeg tar medisiner for. Jeg må ta disse medisinene resten av livet så jeg ringte blodbanken i går for å forhøre meg. Det viste seg at det gikk helt fint og jeg fikk time i dag kl 8.30 altså et under et døgn etter jeg ringte.  Er du i tvil om du er kvalifisert som blodgiver ta en telefon til blodbanken. Det er snakk om 30 minutter hver 3.mnd og det har vi alle tid til , har vi ikke ?

Ingen kommentarer: